СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОГО АГРАРНОГО РЕЄСТРУ: ЩО ЦЕ ОЗНАЧАЄ ДЛЯ АГРАРІЇВ?

СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОГО АГРАРНОГО РЕЄСТРУ: ЩО ЦЕ ОЗНАЧАЄ ДЛЯ АГРАРІЇВ?

4 грудня 2020 року набрав чинності Закон України 985-IX «Про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» та інших законів України».

Одним із головних нововведень даного Закону можна вважати законодавче закріплення функціонування Державного аграрного реєстру. Розглянемо детальніше мету його створення.

Відповідно до статті 11 вищезгаданого Закону: «Державний аграрний реєстр (далі – ДАР) є автоматизованою системою збирання, обліку, накопичення, оброблення, захисту та надання інформації про сільськогосподарських товаровиробників, які отримують державну підтримку відповідно до цього Закону, обсяги отриманої державної підтримки». Закон також дає чітке уточнене визначення термінів «сільськогосподарська діяльність» та «сільськогосподарський товаровиробник».

Слід зазначити, що ідея розробки єдиного аграрного реєстру існувала уже декілька років. У січні 2020 року ДАР було запущено у вигляді пілотного проєкту – реєстрація аграріїв розпочалася з 4 лютого 2020 року. До реалізації та координації даної ініціативи були залучені Держгеокадастр, Міністерство юстиції, запуск здійснювався за сприяння проєкту Світового Банку та Європейського Союзу «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні», а також Програми USAID з аграрного і сільського розвитку. Загалом Державний аграрний реєстр містить інформацію з Державного земельного кадастру, Реєстру речових прав, Реєстру юридичних та фізичних осіб і Реєстру тварин.

Відповідно, основою функціонування Державного аграрного реєстру є добровільне внесення достовірних відомостей про себе виробниками сільськогосподарської продукції, а також відображення актуальних даних у ДАР через його електронну інформаційну взаємодію з іншими державними реєстрами та кадастрами.

Зручність Державного аграрного реєстру для користувачів полягає у тому, що створити свій онлайн-кабінет можна абсолютно безкоштовно та у домашніx умоваx. Для цього необхідний актуальний електронний цифровий підпис. Під час пілотного запуску ДАР аграрії з 6 пілотних областей  могли отримати допомогу та консультацію щодо реєстрації від мобільних бригад операторів, які також збирали відгуки про сам проєкт. З вересня 2020 року Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України розпочало активну фазу 2 пілотного проєкту, до якого були залучені об’єднані територіальні громади з усіх областей України.

Метою даного Закону та функціонування  Державного аграрного реєстру є:

-      зібрати коректну та актуальну інформацію про користувачів та орендарів землі;

-      здійснити пошук та виправлення наявних помилок у державному земельному кадастрі та технічній документації;

-      зробити отримання держпідтримки більш доступним та менш ресурсозатратним (особливо для малих фермерських господарств, допомога яким визначається пріоритетною);

-      забезпечити публічність розподілу коштів державної підтримки агросектору;

-      сформувати «єдиний кабінет аграрія».

Також варто зазначити, що згідно з аналізованим Законом, 1 виробник сільськогосподарської продукції кожного року за кожним видом державної підтримки матиме змогу отримувати допомогу у сумі, не більшій за 10 тисяч розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року. Дана сума не повинна перевищувати 50 мільйонів гривень.

Відмітимо, що певних змін також зазнала державна підтримка тваринництва. Якщо раніше держава відшкодувала до 50% суми від будівництва та реконструкції тваринницьких ферм та надавала 30% компенсації у разі закупівлі необхідної техніки, то зараз обидва показники відшкодовуються у розмірі не більше 30%. У контексті тваринництва також варто згадати нову норму Закону про підтримку виробників тваринництва через часткове відшкодування вартості генетичних ресурсів до 80%.

На додачу до цього, кози та об’єкти аквакультури визначаються Законом як об’єкти тваринницької дотації та спеціальної бюджетної дотації, що раніше законодавчо не передбачалося.

Отже, прийняття Закону 985-IX та впровадження Державного аграрного реєстру – це прогресивної крок для модернізації та діджиталізації агросфери в Україні. Єдиний реєстр виробників сільськогосподарських товарів є перевагою як власне для виробників, так і для держави завдяки тому, що він дозволяє в одному місці зібрати дані з різних реєстрів та кадастрів, мінімізувати помилки та неточності в них, а також справедливо розподілити державну фінансову допомогу, роблячи акцент на малих фермерських господарствах.

Компанія Formative Partners слідкує за впровадженням та функціонуванням ДАР і готова надати допомогу на будь-якому етапі роботи з ним!

Аналітик: Віктор Крижанівський