СКАСУВАННЯ ІНСТИТУТУ ПРАВА ПОСТІЙНОГО КОРИСТУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНИМИ ДІЛЯНКАМИ

СКАСУВАННЯ ІНСТИТУТУ ПРАВА ПОСТІЙНОГО КОРИСТУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНИМИ ДІЛЯНКАМИ

Нещодавно нашою компанією було проведено семінар на тему «Відкриття ринку землі». Багатьох учасників семінару цікавило питання чи скасовується право постійного користування та право постійного довічного успадкованого володіння ЗД та що пропонує законодавець у законопроєкті №5385 «про скасування інституту права постійного користування земельними ділянками».

У зв’язку з цим, ми вирішили ще раз коротко надати роз’яснення з цих питань.

1.           Щодо права постійного користування, довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» 1423-ІХ (законопроєкт 2194), який було прийнято 28 квітня 2021 року НЕ скасовується право постійного користування ЗД

Натомість закон регулює питання можливості викупу ЗД суб’єктами, які користуються ЗД державної та комунальної власності на праві постійного користування та праві довічного успадкованого володіння.

Так, громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства, а також орендарі земельних ділянок, які набули право оренди землі шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до 2010 року, мають право на викуп таких земельних ділянок у власність з розстрочкою платежу до десяти років за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці таких земельних ділянок.

Придбання таких ЗД здійснюється без проведення земельних торгів.

У такому разі, встановлена частиною 7 статті 130 ЗК України заборона щодо продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності не застосовується.

Додатково зазначимо, що наразі законодавством не визначена процедура реалізації права придбання ЗД, які знаходяться у громадян на праві постійного користування. Після врегулювання цього питання, ми надамо більш детальні роз’яснення.

2.           Щодо права оперативного управління, господарського відання щодо земельних ділянок

На сьогоднішній день зареєстровано законопроєкт №5385 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо скасування інституту права постійного користування земельними ділянками» (закон не прийнято, стадія ознайомлення), яким пропонується скасувати право постійного користування, зокрема, щодо земельних ділянок лісогосподарського призначення (стаття 57 ЗКУ), земельних ділянко на яких розташовані багатоквартирні квартири, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності (стаття 42 ЗКУ); землі водного фонду (стаття 59 ЗКУ).

Замість цього встановити, що такі земельні ділянки передаються на праві оперативного володіння або господарського відання.

Що ж таке право оперативного управління та господарського відання ЗД згідно проєкту закону:

-              право господарського відання земельною ділянкою - це право володіння, користування, розпорядження земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

-              право оперативного управління земельною ділянкою – це право володіння, користування, розпорядження земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, для здійснення некомерційної господарської діяльності, без встановлення строку.

Суб’єкти права оперативного управління та господарського відання ЗД:

-              право оперативного управління ЗД державної та комунальної власності набувають органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також державні та комунальні установи, які здійснюють некомерційну діяльність;

-              на праві господарського відання земельні ділянки державної та комунальної власності можуть бути передані державним та комунальним підприємствам, публічному акціонерному товариству залізничного транспорту загального користування, та оператору газотранспортної системи та оператор системи передачі.

При цьому, ініціатори законопроєкту пропонують встановити заборону передачі земельних ділянок державної та комунальної власності на праві господарського відання для:

-              ведення товарного сільськогосподарського виробництва (крім земельних ділянок для будівництва, капітального ремонту, реконструкції, обслуговування сільськогосподарських будівель, споруд);

-              будівництва будівель, споруд (крім будівель, споруд, будівництва яких здійснюється виключно за кошти державного, місцевих бюджетів, а також коштів суб’єкта права господарського відання).

Відчуження ЗД:

Суб’єкти права господарського відання, оперативного управління можуть відчужити громадянам та юридичним особам земельні ділянки державної та комунальної власності.

Якщо земельні ділянки знаходяться на праві господарського відання, то продаж здійснюється за погодженням з органом з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, до сфери управління якого належить такий суб’єкт.

Для земельних ділянок, які перебувають у господарському віданні суб’єктів, що належать до сфери управління Національної академії наук України, національних галузевих академій наук – за погодженням з президією відповідної академії наук.

Припинення права постійного користування та довічного успадкованого володіння ЗД (згідно проєкту закону).

Так, пропонується, що фізичні та юридичні особи, яким належить право постійного користування, довічного успадкованого володіння ЗД зможуть переоформити (тобто мають право, а не обов’язок) на право оренди або викупити такі ЗД.

При цьому, якщо фізичні, юридичні особи приймуть рішення переоформити права постійного користування землею, права довічного успадковуваного володіння на право оренди землі, то:

-               строк оренди встановлюється у 50 років;

-              розірвання договору оренди та зміна його умов в односторонньому порядку орендодавцем не допускається.

Якщо переоформлення здійснюється шляхом придбання у власність таких ЗД, то покупець має право на розстрочку платежу, при цьому:

-              протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу покупець має сплатити не менш як 25 відсотків суми договору купівлі-продажу;

-              до повного розрахунку за договором купівлі-продажу забороняється продаж або інше відчуження та надання у користування цієї земельної ділянки

У разі, якщо особа не переоформлює право постійного користування, право  довічного успадкованого володіння ЗД на право оренди або не придбає ЗД, за нею зберігається відповідні права постійного користування, довічного успадкованого володіння ЗД.

Отже,

-              пропонований ініціаторами проєкт закону встановлює, що право оперативного управління та господарського відання можуть набувати органи державної влади або місцевого самоврядування, а також державні та комунальні підприємства;

-              законопроєкт не скасовує право постійного користування та довічного успадкованого володіння ЗД державної та комунальної власності, яке належить фізичним та юридичним особам;

-              земельні ділянки державної та комунальної власності забороняється передавати на праві господарського відання для ведення товарного сільськогосподарського виробництва

-              фізичні та юридичні особи, які володіють земельними ділянками державної та комунальної власності на праві постійного користування та довічного успадкованого володіння зберігають такі права, якщо ними не буде прийнято рішення щодо переоформлення на право оренди або придбання у власність таких ЗД.

Аналітик: Наталя Гнєзділова