ПРО СУЧАСНИЙ СТАН РИНКУ МЕТАЛОБРУХТУ В УКРАЇНІ

ПРО СУЧАСНИЙ СТАН РИНКУ МЕТАЛОБРУХТУ В УКРАЇНІ

Не минуло багато часу після прийняття Верховною Радою Закону №1419-ІХ, що передбачає продовження мит на експорт металобрухту, як металурги знову почали займатися дезінформацією, ціллю якої є закриття експорту металобрухту до 2023 року.

Серед основних контраверсійних тез зустрічаємо нібито викликаний дефіцит сировини, а також необхідність декарбонізації галузі тоді, як в Україні – тільки 5% електросталеплавильних потужностей, решта – конвертерне і мартенівське виробництва, при тому, всі заявлені проєкти щодо пом’якшення наслідків зміни клімату буде реалізовано не раніше 2023 року. За таким підходом наявність електросталеплавильних печей, не так сильно впливає на декарбонізацію, як відсутність збору металобрухту в потрібних обсягах.

Насправді, якщо ми подивимося на кількість брухту, зібраного за поточний період, та показники експорту, то побачимо, що експорт, навпаки, стимулює збір брухту і не перевищує 12%. У червні експорт брухту склав 84,7 тис. т, що на 43% перевищує результат за травень, який був рекордним за останні 2 роки. Всього за 6 місяців поточного року експорт зріс майже в 14 разів - до 231 тис. т. Сумарний обсяг експорту за півроку не перевищив 12% від загального збору металобрухту.

Різке зростання експорту пов’язане з більш високими котируваннями цін на міжнародному ринку порівняно з внутрішнім. Посилаючись на реальні дані, бачимо, що ніякого дефіциту металобрухту на ринку немає. Досить згадати, як в лютому українські металургійні комбінати, піднявши котирування, почали відразу ж обмежувати надходження вторинної сировини. Це потягло за собою зниження цін, недотримання домовленостей про закупівлю та оплату із заготівельниками брухту, збільшення заборгованості за поставки.

З урахуванням обсягу завантаження експортних контрактів на метал навіть за умови більшої кількості металобрухту, металургійні комбінати не змогли б закупити всі обсяги, запаси заводів на такому рівні, адже вони не встигатимуть їх переробляти. У той же час, експорт брухту дозволяє реалізовувати надлишки, користуючись світовими котируваннями, що також поповнює бюджет країни. Від сплати експортного мита на брухт до держбюджету було перераховано понад 400 млн грн. (!)

Після зростання внутрішніх цін в I півріччі показники ринку брухту показали вражаюче зростання:

• збір металобрухту зріс на 42,2%, до 1,98 млн т;

• постачання металобрухту зросло на 26,3%, до 1,65 млн т.

Червневі показники збору металобрухту (402,3 тис. т) і поставок брухту металургійним підприємствам (298,4 тис. т) виявилися найвищими за 6 місяців поточного року.

Треба взяти до уваги, що також за час рекордного зростання цін на сталь і залізну руду в 2020-2021 рр. українські підприємства металургії змогли в рази поліпшити свої фінансові показники.

  Поки українські металурги будуть тримати ціни на рівні нижче $200 від світової ціни, не складно порахувати, скільки втратить «Укрзалізниця», «Нафтогаз», «Укргазвидобування», «Укроборонпром» та інші, які від продажу свого металобрухту недоотримують до $200 за тонну за рахунок заниженої ціни продажу брухту приватним компаніям. Дана ситуація не сприятиме зростанню збору брухту в Україні.

Існуючі мита на експорт брухту на даний момент дозволяють закуповувати брухт українським металургам на $150 дешевше, ніж собі це можуть дозволити їхні європейські або турецькі колеги, що і так дає їм надприбуток.

Попри спроби дезінформувати суспільство, слід розуміти, що дані дії приведуть до стагнації збору брухту, а імпорт брухту підвищить собівартість кінцевої продукції металургів. Як мінімум, ціна на брухт повинна покривати витрати на збір самого брухту і буде прийнятною як для постачальників, так і для споживачів.

Закриття експорту без забезпечення паритетних цін на внутрішньому ринку, без заохочення заготівельників металобрухту реалізовувати свою продукцію українським металургійним комбінатам, без підтримки збору та залучень інвестицій у цю галузь матиме негативні наслідки для всієї металургійної галузі, адже заготівля брухту є одним із її ключових елементів.

Компанія Formative Partners продовжує слідкувати за законодавством і новинами у сфері заготівлі брухту та інформуватиме вас у разі будь-яких істотних змін.

АналітикДжалал Гусейнов