ПРО АКТУАЛЬНУ БІЗНЕС-МОДЕЛЬ

ПРО АКТУАЛЬНУ БІЗНЕС-МОДЕЛЬ

Сьогодні поговоримо про таку бізнес-модель як маркетплейс. Перш за все, слід зазначити, що маркетплейс представляє собою особливий спеціальний майданчик, за допомогою якого покупець має змогу порівнювати та купувати товари і послуги одразу декількох різних продавців. Цей майданчик фактично виступає посередником між споживачем та виробником товарів та послуг. Зазвичай на певному маркетплейсі представлені продукти різних типів та груп. Даний прийом викорстовується для зручності покупців, які таким чином можуть придбати все необхідне на одному майданчику: від електроніки до корму для тварин.

Звертаючись до історії, слід зазначити, що ідея маркетплейсу зазвучала та отримала новий поштовх для розвитку на початку ХХІ століття після виходу книги Кріса Андерсона "The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More" ("Довгий хвіст. Нова модель ведення бізнесу"). Автор книги підтверджує, що широкий асортимент є однією з найбільш важливих передумов збільшення продажів: чим більшу кількість товарів різних категорій в асортименті магазин може запропонувати, тим вищий шанс того, що клієнт зробить покупку: вигідну як для себе, так і для покупця.

Для актуальної наочності можна навести такі приклади світових маркетплейсів, як Amazon, Ebay та AliExpress. Якщо казати про Україну, то це Rozetka.ua, Prom.ua, Lamoda.ua тощо.

У першу чергу, явище актуальності даної моделі пов'язане з можливістю розміщення необмеженої кількості товарів, забезпеченням зручних умов для здійснення покупки, наданням продукції високої якості, а також необхідних гарантій. Для покупця це найбільш зручний варіант, адже можна зробити покупки компактно на одному майданчику, не маючи необхідності переглядати безліч сайтів та інтернет-магазинів, а також відвідувати фізичні оффлайн-магазини та торговельні центри. Це було зручно завжди, проте наразі актуальність продовжує зростати в ситуації, яка склалася у світі через пандемію Covid-19.

Слід зазначити важливі пункти, які обов'язково мають бути збережені у маркетплейсах. По-перше, це наявність організації-оператора майданчика. По-друге, це злагоджені процеси підключення нових постачальників і в результаті - виведення їх асортименту на аудиторію. По-третє, це налагоджена модель взаєморозрахунків з постачальниками і процесів обслуговування клієнтів.

Особливо важливе питання в даній бізнес-моделі - розділення відповідальності між оператором та постачальниками. Для грамотної організації якісної роботи маркетплейсу організація-оператор має вибудовувати єдину політику співпраці з постачальниками, а також брати на себе відповідальність за якість, забезпечуючи безперервне опрацювання замовлень та систему логістики.

Безперечно, можна стверджувати, що ринкова модель маркетплейсу є актуальною для широкого кола галузей економіки, оскільки вона виступає простим шляхом до розширення асортименту без суттєвого збільшення витрат. За тенденціями світової практики більшість компаній, які обирають дану модель розвитку - фінансові організації, крупні рітейлери, поштові та логістичні оператори, ІТ-компанії, компанії галузі електронної комерції (е-commerce).

Та загалом, будь-яка компанія, яка має необхідні ресурси, може замислитися про перехід до моделі маркетплейсу, наприклад, торговельні точки, логістичні можливості, клієнтську базу.

Можна назвати різні цілі та очікування, які виступають основним важелем при переході на нову ринкову модель: вичерпання власних ресурсів, бажання забезпечення подальшого розвитку бізнесу, необхідність реорганізації чи реструктуризації, рішення щодо розширення каналів взаємодії з аудиторією. При цьому очевидним джерелом доходу компаній, які обрали маркетплейс, є комісійна винагорода за замовлення.

Слід зазначити, що в даній бізнес-моделі існує три зацікавлені сторони: покупці, постачальники товарів та послуг і власне компанія-оператор, яка реалізує стратегію маркетплейсу. Якщо зазначати переваги, то в першу чергу вони очевидні для покупців, адже маркетплейс - це можливість отримання швидкої, конкретної та найбільш зручної пропозиції, як правило, за зрозумілими та прозорими для всього асортименту умовами. Головний принцип - повний необхідний для покупця товарний кошик зібраний та представлений на єдиному сайті, а всі проблеми можна вирішити за принципом "єдиного вікна".

Зазначаючи переваги для постачальників, необхідно в першу чергу згадати вихід на широку аудиторію покупців. Адже за статистикою маркетплейси відвідуються частіше, аніж сайти нішових гравців. Модель маркетплейсу допомагає при створенні нового бізнесу та утриманні бізнес-суб'єктами власних позицій.

Згадуючи про власне компанії-оператори, які обрали модель маркетплейсу, слід назвати головну перевагу для них - отримання прибутку з кожної транзакції, залучення до продажу додаткових  товарів та послуг, новий поштовх для розвитку власного бізнесу. У цілому, переваги маркетплейсів є досить вагомими та зрозумілими. Компанія Formative Partners повністю пітримує своїх клієнтів в усіх питаннях та у бажанні постійного розвитку, зокрема, пристосування своєї бізнес-моделі до сучасних викликів.

Аналітик: Вікторія Карп